حس هفتم

دست به بند می دهم گر تو اسیر می بری

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۱۰ ب.ظ

 

سعدی ، مرد سخنوری که بنظرم فراتر از یه شاعر هستش. شعراشو دوس دارم صرف نظر از روان بودن یجور رک گویی خاص در شعرش جاریه ، شاعری که از تملق گویی بیزار بوده.  عاشقانه هاش اونقدر به دل میشینه که انگار از زبون تک تک آدمای عاشقی که روزی دیده حرف زده. حیف که حتی تا امروز اونجور که باید شناخته نشده . 

فردا که به اسم شیخ اجل نامگذاری شده بهونه ای برای نوشتنم شد. آخرین مطلبو که دیدم اصلا فکرشم نمیکردم این همه ماه به این سرعت گذشته باشن! این غزل رو خیلی دوست دارم ، قبلا هم نوشتمش اینجا :)

    

+ یه مسابقه اینجا شرکت کردم که قرار نبود تبلیغاتی باشه ولی خب آدمه دیگه ، اگه حوصلتون شد التفاتی بفرمایید. شماره ی عکسای منم 007 ، 008 ، 009 هستش  :))

    

    ای یار جفاکرده ی پیوند بریده

                               این بود وفاداری و عهدِ تو ندیده

   در کوی تو معروفم وَز روی تو محروم

                            گرگِ دهن آلوده ی یوسف نَدریده

   ما هیچ ندیدیم و همه شهر بگفتند

                              افسانه مجنونِ به لیلی نرسیده

  در خواب گَزیده لبِ شیرینِ گل اندام

                           از خواب نباشد مگر انگشتِ گَزیده

  بس در طلبت کوشش بی فایده کردیم

                      چون طفل دَوان در پی گنجشکِ پریده

  مرغِ دلِ صاحب نظران صید نکردی

                            الا به کمان مهره ی ابروی خمیده

  میلت به چه مانَد؟ به خرامیدنِ طاووس

                           غمزه ت به نگه کردنِ آهوی رمیده

  گر پای به در می‌نهم از نقطه ی شیراز

                       ره نیست،تو پیرامُنِ من حلقه کشیده

  با دست بلورینِ تو پنجه نتوان کرد

                               رفتیم دعاگفته و دشنام شنیده

  روی تو مَبیناد دگر دیده ی سعدی

                          گر دیده به کس بازکند رویِ تو دیده

       " شیخ اجل "

  • خاتون

نظرات  (۱۷)

به به بانو جاان جان :*

ازین ورا ؟ دلتنگ بودیم خب :)
به به شرکت کننده ی عزیز بنده هم 103 104 105 هستم :)))))))
:| اصلا هم تبلبع نیست 


به روی چشم بانو جان
پاسخ:
فدای مهربونی شما :)
نگین من عکساتو شناختم موقع رای دادن خوشحال باش همچی دوست باهوشی داری :))
شما کجا اینجا کجا
از این طرفا؟ :)))
نیستی چند وقته
پاسخ:
راه گم کرده ایم :)))
چه عجب ما شما رو رؤیت کردیم تو وبتون:))
پاسخ:
گفتم خوبیت نداره آدم خونه شو همینجوری رها کنه و بره :)))))
ستاره روشنت تو پنل وبلاگم خییییلی خوشالم کرد خاتون:)
همیشه روشن باش..
پاسخ:
عزیزم چقد تو مهربونی آخه :*
به به ببین کی اینجاستتتت
من به این 33 روز میگم 33 روز شکوه شعر پارسی
25 فروردین گرامیداشت عطار
1 اردیبهشت گرامیداشت سعدی
25 اردیبهشت گرامیداشت فردوسی
28 اردیبهشت گرامیداشت خیام!
پاسخ:
خجالت زدمون نکنین دیگه :))))))
واقعا
 چه ماه خوبیم هست ، اردیبهشت :)
اشتباهی گذرت به وبلاگ افتاده؟ دستت خورده یهو اینا تایپ شده، آره ، میدونم ⁦:-D⁩
پاسخ:
حالا باید به روی آدم بیارین حتما ، این چه رفاقتی آخه :دییی
امان از سعدی ^_^
پاسخ:
عشقه عشق :)
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
وای من به فدای شما :)
بی بغلم ببینم :)))))

**** ******* ** ********* * *** ** **** **** **** ***** ** ****** **** ** *** ******* ******* ** *** ****** ******
***** ** **** **** **** ***** *** **** ***** **** * ***** *** **** *****


****** ****** ** **** **** *** ** ** *** 
پاسخ:
ای جوونم :*
تک بیتهای فوق العاده ای تو شعر سعدی هست که قطعا ارزش به خاطر سپردن و بارها و بارها در زندگی روزمره بازگو کردن رو دارن.
ولی خوب تو کل قالب غزل به نظرم یکم کم آورده من جمله همین غزل انتخابی. پارسال هم عینا همین غزل روز بزرگداشت سعدی تو وب بدمست اورده شده بود فکر کنم پارسالم گفتم که مثلا بیت دومش خیلی راحت می تونست به این طریق وزنش درست بشه:
گرگی دهن آلودۀ یوسف ندریده.
سعدی در عین سخنوری، شلختگی و عجلۀ خاصی تو شعرش داشته :))
خدا رحمتش کنه
پاسخ:
من نمیدونم چطور شما از کسی که چند قرن قبل از شما زندگی کرده و صدالبته زبان فارسی کلی دچار تغییر شده همچین ایرادی میگیری البته اینو به فرض درست بودن حرف شما میگم! که مسلما همه میدونن سعدی رو همینطوری استاد سخن لقب ندادن یکی از کاراش حفظ زبان فارسی بوده و نقش مهمی در از بین نرفتنش داشته. 
الان این "ی" که اضافه کردین چه نقش دستوری داره؟
این بیت رو خودم تو یه پست نوشتم و همونجا کامنت دادین، انگار دچار شلختگی فکری و عجله ! شدین .
نقش یاء نکره. مثل دختری با کفشهای کتانی :))
گرگی با دهن آلوده.

درسته حق با شماست.
پاسخ:
ی نکره اینجا مگه میتونه استفاده شه؟ صرف نظر از معانی متفاوتی که داره ، وقتی بکار میره که اسم مجهول باشه. مگه اینجا مجهوله؟ اگه با دقت بخونی از زبان عاشق به معشوقش گفته میشه.
مشکلی نداره مجهول هم میشه معنا کرد تشبیهه دیگه.
بدون دیدن روی تو اسمم در کوی تو بر سر زبانها افتاده همچون آن گرگی که طعم خون یوسف را نچشیده بود ولی به جرم خونی بودن دهنش گناه دریدن یوسف را گردنش انداخته بودند. (آش نخورده دهن سوخته).
از نظر معنا گرگ به صورت معلوم باشه قشنگتره ولی نه به قیمت خراب شدن وزن.
تو غزل وزن محکم  اولویت اول و آخره از نظر من.
حالا خیلی هم مهم نیست سعدی واقعا بزرگتر از این حرفاس من شرمنده م
پاسخ:
از نظر وزنی هم اون "ی" که شما اضافه می کنین خودش باعث بی وزنی میشه. 
من سر رشته ای در زبان فارسی ندارم ولی تا جایی که بلد بودم جوابتون رو دادم و بازم تعجب میکنم چطور از غزل سعدی ایراد میگیری ، انگار از این آدمایی که معر میگن ایراد میگیری! 

اینجا هجاهای کوتاه و بلند و کشیده رو توضیح داده.

این غزل همه مصراعهاش با دو هجای بلند شروع میشه به جز مصراع 4، 11 و 19 که با یک هجای بلند و یک کوتاه شروع میشن.

البته تو شعر همه شاعرا این مشکلات پیش میاد حتی حافظی که خودش میگه طبع چون آب و غزلهای روان مارا بس

پاسخ:
اطلاعاتم در این حوزه اونقدر زیاد نیست که بتونم بحث کنم باهات ولی خب با این وجود نمی تونم قبول کنم سعدی وزن رو رعایت نکرده باشه. حالا شما مثل اینکه خیلی مسلط هستین.

در ادامه اضافه کنم که با چند نفر از دوستان صحبت کردم معتقدن که وزن رعایت شده ، اما در مورد شکستن وزن یکی از دوستان گفتن که گفته میشه گاهی سعدی از روی عمد وزن رو فدای مفهوم کرده و بقول سعدی شناسان هنرش بوده. 
عسل جان این غزل به هیچ وجه مشکل وزن نداره، کسی که معتقده این غزل مشکل وزن داره باید ببینید اطلاعاتش در زمینه وزن چقدره! وزن این غزل مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن هست که در مورد همه ابیات صدق می کنه اونم در بحر هزج. پیشنهاد می کنم در زمینه وزن غزل ذهنتون رو اصلا درگیر نکنید :)
پاسخ:
بله استاد هم تشریف آوردن . مرسی بابت پاسخ :*
بله وزن همینه که ذکر شد یا همون:
تن تن ت ت تن تن ت ت تن تن ت ت تن تن
که بازم دقیقا با مصراعهای 4 و 11 و 18 نمیخونه :)
البته خانم 7660 قبلا هم به من ثابت کردن تو بحث هیچ ارزشی برای حفظ حرمت و احترام طرف مقابلشون قائل نیستن.
ما قبل حرمت شکنی صحنۀ مناظره رو ترک می کنیم.
پاسخ:
در مورد وزن من از سه نفر پرسیدم و هر سه همینو گفتن. 

بی احترامی هم بهت نشده :)
*مصراعهای 4 و 11 و 19
واااای خاتونم اومده :D  کلی دلتنگ بودیم اخه عزیز دل 
بله دیگه اردیبهشت اصن ماه شعر و شاعریه (رجوع به کامنت بدمست)
اون قاصدکه خیلی تو دل برو بود ;) 
شیخ هم که دیگه ما در حدی نیستیم حرفی بزنیم فقط میتونیم فبض ببریم از ابنهمه زیبایی کلام و عقل و ..
عنوان و عکس هم که بله بله ;) 
پاسخ:
بانوی متولد اردی بهشت :*
قربون اون نگاه دلربات عزیزم ^_^

  • خانوم ِ لبخند:)
  • فقط اومدم بگم ستاره ی روشنت رو دوست دارم. ستاره هاتو بیشتر روشن کن خاتون جان:**
    پی نوشت هم اینکه: دلتنگت بودیم اینجا
    پاسخ:
    مرسی از اینهمه محبت و لطفت عزیزم :*