حس هفتم

شعر خوب بخوانیم...

يكشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲ ب.ظ


چند سالی میشه که بواسطه ی یه دوست با سعدی آشنا شدم ، سعدی مردِ ادب و معلم خوبیه. یک سخنور فوق العاده که شیرینی حرفا و اشعارش تا چندین قرن بعد از مرگش به جون و دل ادم میشینه. فصاحت و شیوایی اشعارش که میشه کلی درس ازش گرفت عالیه. غزل های عاشقانه ش فوق العادس ، متاسفانه بخاطر بد سلیقگی مؤلفین کتاب های درسی ما هیچ وقت شعر دلنشینی از شعرای قدیمی نخوندیم ، دلیلی که باعث دور شدنمون از اینهمه زیباییه. بشخصه اشعار سعدی بعد مولانا برای من دلنشین و روح نوازن.میخوام بگم که زیاد شعر بخونین ، شعر خوب بخونین . اونوقت فرق بین شعر خوب و یه مشت کلمات بی سر و ته که به اسم شعر رواج یافته رو متوجه میشین. چون ذهنی که در این زمینه باز شه دیگه به راحتی هر چیزی رو نمیپذیره.

+ خونه تکونی گرچه خیلی مزخرفه اما اون بخش  مربوط به تمیز کردن کتاب ها ، خیلی خوبه. ایـن کتاب رو چند سال قبل از یه بساطی کنار خیابون خریدم که چاپ جدیدش برای سال 1356 هست.

+ این شعر رو کامل بخونین ، اینم همون بیت :

         

               در کوی تو معروفم و از روی تو محروم

                 گرگ دهــن آلـوده ی یوســف ندریـــده
  • خاتون

یک جرعه شعر

نظرات  (۱۵)

سعدی شیرین سخن :)))
بعد از حافظ عاشق سعدی ام :))
پاسخ:
واقعا شیرین سخن 
بله ای نگارا 
راستش من آدمی نیستم که کتاب شعر بردارم و بخونم
اما شعر خوب بهم معرفی بشه، میخونم و لذت میبرم :-) 
راستی نظرت در مورد هایکو چیه؟ :-D 
پاسخ:
خب الان شعر خوب معرفی کردم :))))
هایکو دوس میدارم ولی باز نه هر هایکویی ؛)))
  • فاطیما کیان
  • به خودم قول دادم تمام کارهای صادق هدایت + نقد هاش رو بخونم منتها کو وقت ؟ :(
    شعرهای فروغ رو چندبار خوندم و دوستشون داشتم و شاملو رو هم گاهی میخونم منتها تا به حال با اشتیاق به سمت حافظ و سعدی و این دست شعرای خیلی قدیمی و اصیل نرفتم , انشالله عمری بود سری به اشعار سعدی هم میزنم
    پاسخ:
    امیدوارم خیلی زود یه وقترخالی پیدا کنی برای خوندن کتاب و دیدن فیلم :))))
    بخون فاطیما حتما خوشت میاد ؛)
  • آقای بلوطــــ
  • سعدی عشقه منه :)
    زیاد با جناب هدایت حال نمیکنم :/
    پاسخ:
    محبوب دیگه :))
    بعضی آثارش رو میپسندم 
    شعرش خیلی زیبا بود
    پاسخ:
    عالی سروده شیخ اجل 
  • خزعبلات قدیم
  • هاهاهااا
    الان دیدم
    خانم ببخش پستتو دزدیدم.
    به جان آبی نمیدونستم 
    خخخخخخخ
    پاسخ:
    نه بابا این حرفا چیه ،صاحب اثر راضیه من چیکاره م :)))))))
    میذاریم به حساب لبیک به دعوت برای خوندنش
    مقصر یکی دیگه س :دی
    اگه خیلی شعردوستی بهت پیشنهاد می‌کنم دیوان عارف قزوینی که به کوشش مهدی نورمحمدی هستش و بدون سانسورم هست و زندگی‌نامه‌ای که خودش برای خودش نوشته و انتهای دیوانشه رو حتماً بخونی، بسیار جالبه...
    صادق هدایت هم که عزیز دله ^_^
    پاسخ:
    مرسی مترسک جان ، حتما میخونم.
    :)

    این جملۀ "شعر خوب بخونیم" رو قبلا دو نفر دیگه هم بهم توصیه کرده بودن. یکیش این اواخر مرد خاکستری بود که گفت شعرِ خوب بخونید. اولیشم فکر کنم سال دوم لیسانس بود با آقای فیضی اندیشه اسلامی 2 داشتیم، یه استاد از گروه معارف با تیپی جالب، با شلوار دوبنده دار که فقط یه پاپیون کم داشت! یکی از بهترین استادایی بود که داشتم و همیشه اول جلسه رو یه شعر فوق العاده قشنگ از سایه، وحشی بافقی و ... شروع میکرد و توصیه ش بهمون این بود روزی یک شعر خوب بخونید و حفظش کنید. این استادمون همون استادیه که تو پست این بغض سنگین (کلیک) شما هم معرفیش کرده بودم.


    و باید بگم منم با استاد معارفمون بیشتر موافقم تا این جمله که صرفا شعر خوب بخونیم. به نظرم شعر اگه واقعا خوب باشه و خواننده یکم دل بده، اقلا یکی دو بیت شعر تو مغز آدم حک می شه. شعر خوبی که فقط بخونیمش و حفظش  نشیم، حتی برای یکی دو روز، بیشتر حالت پرستیژ و دکور داره تا صیقل دهندۀ روح.


    +سعدی یکم وزن شعراش رو مخه همین بیتی که پیشنهاد دادین مثلا وزن مصراع دوم باید گرگی باشه نه گرگِ تا وزنشو بشه خوند.... همون نثر مسجع می نوشت بهتر بود ولی شعراش از نظر محتوا واقعا فوق العاده هستن.


    ++ مؤلفین کتب درسی واقعا بد سلیقه بودن.

    پاسخ:
    من خودم حافظه ی شعری جالبی ندارم اما سعی میکنم  شعر زیاد بخونم ف همون حال خوبی که به ادم میده خیلی خوبه.
    + اتفاقا همه میگن سعدی خیلی فصیح شعر گفته و ساده و روان.
    صادق باشم باید بگم خیلی سعدی و اینا دوس ندارم ؛ ولی خوب شعر های فروغ رو دوست دارم .
    شعر های نو .
    پاسخ:
    بخون ازشون علاقمند میشی. شعر نو هم دوس دارم
  • دختری درمِه
  • ای یار جفاکرده پیوندبریده

    این بود وفاداری و عهد تو ندیده





    پاسخ:

    روی تو مبیناد دگر دیده سعدی

    گر دیده به کس بازکند روی تو دیده

    این بیتشم عالی بود

  • علی رضائیان
  • به گریه در وسط شعرهایی از سعدی ...
     - سیدمهدی موسوی

    سعدی بزرگترین شاعر ایرانه بلا شک....
    پاسخ:
    موافقم باهات :)
    گفتی شعر 
    اون شعرا با کلمات چی شد؟
    پاسخ:
    پوشوندن صورت با دستا
  • خانوم ِ لبخند:)
  • ز خاکِ سعدی شیراز بوی عشق آید
    هزار سال پس از مرگِ وی اگر بویی...

    آره خاتون جان... یه چیزایی تو شعرای سعدی و حافظ و مولانا هست که تو شعرای الان تقریبا پیدا نمیشه.
    پاسخ:
    چه بیت خوبی . دقیقا. البته شعر نو خوب هم داریما ولی خب اینا یه چیز دیگه ن :)
    تا باشه از این دوستا :)
    شعر دوس دارم
    به نظرم هرکسی باید حداقل روزی چند بیت شعر بخونه..
    پاسخ:
    اینکه تو هر دوستی و رابطه یه چیزی یاد بگیری و یه چیزی یاد بدی خیلی خوبه ، حتی اگه عمر دوستی کم باشه موندگاره :)
    موافقم ;)
  • مرد خاکستری
  • کاری که هدایت با مغز آدم می کنه سعدی نمی کنه :)) ولی شیج اجل هم کارش درسته :)
    پاسخ:
    حالا من شیخ رو ترجیح میدم ، زیاد دوس ندارم هدایت منو تحت تاثیر قرار بده :)))