حس هفتم

ما زن ها

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۲ ب.ظ
تلاش برای حقوق برابر ، جمله ای که اینروزا بیشتر میشنویم . اما فقط در حد حرفه.اما برای عملی شدنش چیکار کردیم. ما زن ها خودمون اصلی ترین عامل به ثمر نرسیدن این تلاشیم. چطور؟! ماها دو دسته هستیم. دسته اول زن سنتی که یه سری عقاید رو باور داره و هرگز نمیخواد تغییرش بده ، چیزایی که جد اندر جد از مادر و مادربزرگش بهش رسیده و خودش هم داره به دخترش منتقل میکنه و حتی ذره ای شک نمیکنه به نادرست بودن حرفا و افکارش. دسته دوم زن های مدرن و به اصطلاح روشنفکری که از دسته ی اول بشدت خطرناکترِ افکارشون. این دسته جای روشنگری ، مدام به همه میپره. به زنای سنتی ، به مردای جامعه ش. همه رو مقصر میدونه الا خودش ، خودی که هیچکار مثبتی نمیکنه الا فرافکنی مشکلات زنان. ظاهر مدرن با افکار مسموم. متاسفانه دخترای همسن و سال من یه تعدادشون جزو این دسته ن ، صبح تا شب دارن مینالن از همه چیز شاکین ، البته فقط شاکی هستن. مخصوصا از مردا که اونا رو شبیه دیوای دوسر میبینن. بیایم قبول کنیم به دلیل جامعه و جبر جغرافیایی که درگیرش هستیم ، که یه سری عقاید رو موروثی بهمون منتقل کردن این پروسه ی رشد زنان طول میکشه ، تنها کسی که میتونه به تسریعش کمک کنه خودمونیم. لازم نیس کمپین بزنیم و مدام اینجا و اونجا تحصن کنیم. اول از خودمون و افکارمون شروع کنیم ، قبول دارم سخته. خود من هنوزم یه زن سنتی تو وجودمه که یه بازدارنده قویه. دشمنی ما زنا علیه خودمون چیزی نیست که نادیده ش گرفت ، بیایم با همدیگه مهربون باشیم. اطرافتونو نگاه کنید ، یه زنی کاری انجام داده که از دید افراد جامعه نادرسته ، اولین کسایی که شروع به ترور شخصیتی اون زن میکنن کیا هستن؟! متاسفانه زن های همون جامعه. بارها تو آشنایان دیدم ماجرایی رخ داده و آقایون نه تنها محکوم نکردن حتی خیلی منطقی دفاع کردن اما خانومای همون جمع چنان با کینه حرف زدن که انگار طرف دشمن خونیش بوده. بعنوان یه دختر یه خواهر یه پارتنر به مردایی که اطرافمون هستن شیوه صحیح پذیرفتنمون رو یاد بدیم. ماها هستیم که به یه مرد میگیم چطور باهامون رفتار کنه ، بله قبول دارم میدونم جامعه ی ما هنوزم سنتیه. ولی این دلیل خوبی نیست برای قدم برنداشتن. توی روابط زن و مرد این زنه که مدیریت میکنه رابطه رو ، منظورم نادیده گرفتن مرد نیست. اما تا وقتی یاد نگرفتیم که با خودمون و همجنسامون مهربون باشیم و خودمونو دوست داشته باشیم و این دشمنی رو کنار بذاریم نباید از آقایون انتظار داشته باشیم که خودِ واقعیمون رو بپذیرن. 
سالها طول میکشه این تغییر نتیجه بده ، اما میشه زمانشو کوتاه تر کرد. به خودمون احترام بذاریم همین.
  • خاتون

نظرات  (۲۷)

آره ؛ دقیقا . کافیه عکس یه زن رو توی فیس بوک یا اینستا باز کنی و کامنت هاش رو بخونی ؛ واقعا ترسناکه .

پیوست : تو کف لاک هدرم :)
پاسخ:
نمیدونم ریشه ی این دشمنی از کجاس،چرا اینقدر روبروی همیم.:-) فق

عکسو زیاد دوس ندارم فقط رنگ لاکو دوس دارم :))
  • مترسک ‌‌
  • اصلاً خود همون لفظ «برابر» و «برابری» عند ظلمه؛ چرا؟ چون خود نفس برابری اشتباهه؛ اگه همه چی به عدالت تقسیم بشه دیگه کسی مشکلی نداره؛ این گروهی که میگی دم از برابری می‌زنن اما وقتی بهشون میگی که حاضرن یه شب تا صبح نخوابن و به جاش رفته‌گری کنن چیزی ندارن بگن؛ اگه بهشون بگی حاضری ناخناتو کوتاه کنی و لاک نزنی و آرایش نکنی و به جاش قصابی یا باربری کنی، مسلماً عین اسب آبی فقط با دهن باز نگات می‌کنن؛ به عنوان یه مذکر قبول دارم که خیلی جاها بی‌عدالتی و تبعیض وجود داره و باید هم اصلاح بشه و در اون شکی نیست اما راهش برابری نیست و بلکه عدالته؛ مثلاً دارم میگم یک مرد وقتی 1 سال سر کار نره خود به خود اخراج می‌شه اما در مورد خانومی که تازه وضع حمل کرده این موضوع درست نیست چون اون در درجه اول مادره و بعد کارگر/کارمند و باید وقتی که وظایف حیاتی مادرانه‌اش (شیردهی و...) رو به انتها رسوند اون‌قدر امنیت شغلی داشته باشه که بعداً بتونه سر کارش برگرده؛ خود من به شخصه خوشحال میشم دخترم یه روزی رییس و مدیر و سفیر و وزیر و الی ماشالا بشه اما این‌که بخواد کارایی که ذاتاً مردونه هستن و حتی براش مناسب هم نیستن و ممکنه خطرناک هم باشن رو انجام بده مسلماً موافق نیستم و مطمئنم خودشم همین فکرو می‌کنه؛ عدالت یعنی به هر کسی اندازه ظرفش سهم برسه، نه بیش‌تر و نه کم‌تر؛ اما برابری... نوچ
    پاسخ:
    میدونی بحث همون حقوق اولیه س. برداشته شدن عرف و قوانین دست و پاگیر مسخرش که هیچ پشتوانه علقی منطقی درستی ندارن. باور اینکه زن یه شخصیت مستقله و لازم نیس همیشه یه ولی بالا سرش باشه. این همون برابری. بدست آوردن حقوق دیگه مثل تحصیل و کار که  مثلا 100 قبل عیب و عار بود الان طبیعی شده. حرف اینه زن و مرد رو اول انسان ببینیم ، بعد جنسیتشو نگاه کنیم. در مورد کارای سخت، ببین شما وقتی این حق رو به یه زن میدی اون دیگه خودشه انتخاب میکنه،لازم نیس بهش یاداوری شه که برای اینکار ساخته نشدی. مثلا الان یه آقایی آشپزی رو انتخاب کنه باید بهش گفت تو برای اینکار ساخته نشدی؟! 
    بهتر نیس تمام حقوق رو روی میز قرار بدیم که خود اون آدم انتخاب کنه؟! اینجوری عادلانه تر نیست؟
    اصلی ترین دلیل عقب افتادگی زن تو این جامعه, خود زن ها هستن! افکاری منسوخ و مسموم و مذموم که تا مغز استخون درشون رسوخ کرده و به قول شما نسل به نسل در حال انتقاله!
    پاسخ:
    عدم اعتماد بنفس کافی، گرفتار افکار سطحی شدن.هیچکسی جز خودمون نمیتونه بهمون کمک کنه.
    مواضع من که کاملا مشخصه. موضع جدیدی ندارم! د:
    پاسخ:
    خب مستفیض میکردی دوستان و من رو مجددا :)))
    این یک چیز اثبات شده است حتی مارگریت دوراس هم در "عاشق" نوشته است "مشکلات زنان از خودشان شروع میشود" ...
    پاسخ:
    من از رو تجربیاتم گفتم. مسلما مارگریت خانوم هم از این منظر نگاه کرده :)))
    خوش اومدی
  • مترسک ‌‌
  • منم همینو میگم، فقط منظورمو درست نتونستم منتقل کنم، من تعیین تکلیفم نکردم، اصلاً کی باشم که بخوام تعیین تکلیف کنم، فقط حرفم اینه که حتی اگه عرف و اینا رو هم ندید بگیریم باز خود فرد حالا حالا ها زیر بارش نمیره و میگم این دیگه به طبیعت خود «انسان» مربوطه؛ وقتی روحیات و فیزیک یک فرد رو در نظر بگیری و بهش حق انتخاب هم بدی می‌بینی دقیقاً چیزی که مناسبشه رو انتخاب می‌کنه؛ اگه سوء برداشت شد معذرت می‌خوام ;)
    پاسخ:
    خواهش میکنم، خوبی بحث در آرامش همینه که تبادل نظر می کنیم و سوتفاهم ها رفع میشه. :-) 
    مرسی که نظرتو گفتی
  • آقای همکار
  • فقط باید بگم که شما خانوم ها اونقدر پیچیده اید که حتی خودتون هم نمیدونید چه چیزی واقعا حق شماست ;)
    پاسخ:
    پیچیده بودن کاملا قبول دارم :))
    میشه درباره ی پستت هیچی نگم فقط بگم هدرت رو عاشقم؟
    پاسخ:
    چرا که نه :)
    درسته حقوق زن و مرد برابر نیست " چون حقوق ما زنان بالاتره .. "

    اگر دین یا قانون چیزی رو به اونا میده ، چون واقعا ما ظرفیتش رو ندارم ..

    البته بستگی به دیدگاه افراد داره ..

    + خوشحآل میشم به منم سری بزنین ..

    پاسخ:
    کلا زدی همه رو پوکوندی! 
    چندوقت پیشا یه دختره اومد سمتمون پرسش نامه داشت...بعد ما ۴ تا پسر بودیم ۴ تا دختر...اصلا ما دخترارو نگاهم نکرد...شروع کرد از پسرا پرسیدن که پرسش نامه پر میکنید؟ خلاصه من هی نگاش میکردم ببینم چرا به ما نمیده...بعد رفت...گفتم وا چرا به ما خانوما نداد...یکی از پسرا خندید گفت زن ها همینن دیگه خودتونم با خودتون خوب نیستید!!
    به قول تهمینه حدادی زنان علیه زنان!
    پاسخ:
    نمیدونم الان حرفی بزنم میشه خود زنی. دیگه جلو آقایون جمع بذا حفظ آبرو کنیم :دی

    من ترجیح میدم در این مورد چیزی نگم هرچند که مطلب بسیار خوبی بود...

    ولی بهت پیشنهاد میکنم این پست رو از وبلاگ خانم آریان بخونی و اگر تمایل داشتی مطرحش کنی...

    http://anaarian.blogfa.com/post/337

    پاسخ:
    خوندم ماتی جان ، شاید تا حدودی درست باشه اما بازم میگم دلیلای مهم تری هست که قابل توجیه نیستن. 
    دوست داشتم نظر خودتو بدونم
  • کرگدن آبی
  • باور...فکر کنم شاید هنوز زنِ ایرانی خودش رو باور نکرده باشه. البته من کارشناس نیستم و فقط به همدردی (در وسع خودم) و اظهار ذوق برای هدر (باز هم در حد وسع خودم!) می پردازم
    پاسخ:
    بله متاسفانه ، باور گمشده ی ما زن هاست
  • نیمه سیب سقراطی
  • دردش اینجاست که هر کسی با هر نگاهی به خودش حق میده زن ها رو قضاوت کنه ... این اصلاً خوب نیست ... اصلاً ...
    پاسخ:
    آدما کلا همدیگه رو قضاوت میکنن ، اما درد اینه بنظرم که عدم اعتماد بنفس ضربه میزنه. 
    متاسفانه همین طوره ، زنها هیچ وقت حمایت درستی از همجنس هاشون ندارن و ضربه های بدی به هم زدن ، غیر قابل جبران  ....

    + لاک این خانومه چه خوشرنگه D:
    پاسخ:
    کاش نبود اینجور حداقل نباشیم.

    + میخرم برای همتون :دیی
    همدیگه رو دوست داشته باشیم... همدیگه رو قبول داشته باشیم..
    پاسخ:
    خودمونو قبل از هر هر کسی و هرچیزی دوست داشته باشیم
  • هولدن کالفیلد
  • کامنت اول مترسک مبتنی بر "همه حقوق برای همه لازم نیست" کاملا صحیحه! اصلا لازم نیست "انسانها" همه حقوق رو داشته باشن!
    در مورد کامنت "شکوفه آبی" احتمالا جمعیت هدف پرسشنامه، آقایون بودن و ربطی به کینه و عداوت یه دختر با بقیه بانوان نداره! در واقع کامنت تمشک آبی مثال بارزی برای متنیه که نوشته شده، یه خانم، خانم دیگه ای رو بدون کوجیکترین بینشی نسبت به اصل اتفاق قضاوت کرده!
    غمگین کننده است، زیر پستی با این محتوا و در تاییدش، شاهد اصل قضیه باشی!
    پاسخ:
    بیایم و دست از سفسطه کردن برداریم! وقتی اون جمله معنا داره که برای هر دو جنس صدق کنه الان یه طرف ترازو سنگین تره همه میدونیم.
    در مورد اون مورد من نمیدونم چون اونجا نبودم.
    هولدن از یه روانشناس بیشتر از این انتظار میره!
    انقد در مورد این پستت حرف دارم که خودش یه پست میشد اگه مینوشتم
    واقعا برای زن ها متاسفم
    احترامی که مردا بهمون میذارن زن ها برای همدیگه قائل نیستن
    نمیدونم اینهمه عقده چطوری توی وجودِ بعضی زن ها جا شده
    پاسخ:
    خیلی دلایل، گاهی حتی یه مرد میتونه دلیلش باشه و......
    البته من منظورم این نبود آقایون کلا تو این ماجرا دخالتی ندارن ولی بزرگترین مشکلو از خودمون میبینم.
    هرچی با آدرسم کامنت گذاشتم نشد فکر کنم بلاگ با بلاگفا لج کرده!
    پاسخ:
    ثبت شده عزیزم
  • هولدن کالفیلد
  • یه عالمه نوشتم، بعد همه رو دیلیت کردم :دی
    صرفا شما "اصلاً و هرگز" متوجه منظور من نشدین، توقعی هم از من نداشته باشید، اصلا!
    پاسخ:
    چرا دیلیت، میذاشتی بهونیم. من متوجه نشدم ، ۴نفر دیگه از اینجا رد میشدن میخوندن اونا متوجه میشدن که :)))))
    نظر کارشناسانه ی منو ثبت نکرد ایییششش
    پاسخ:
    تایید کردم عزیزم
    بعضی وقتا فکر میکردم خب الان که یه خانم اومده شده وزیر یا نماینده یا عضو شورای شهر دیگه همه چی عالی میشه واسه ما ولی متاسفانه خیال باطله بهتر که نشد بدترهم شده 
    مثلا یه نمونه اش توی دانشگاه حتما باید حجاب چادر رعایت بشه و گرنه اجازه ورود نداریم خب این واسه ما که چادریم مشکلی نیست ولی ایا نباید پسر هم این پوشش رو رعایت کنه با لباس مناسب بیاد سر کلاس که لباس زیرش مشخص نباشه /:
    متاسفانه این قانون سخت توسط یه خانم اعلام شده فقط هم واسه خانمای دانشگاه 
    مگه میشه مگه داریم /:
    پاسخ:
    بحث قانون گذاشتنا و خانومای نماینده و... خیلی گسترده تر از این حرفاس. نمونه ش خانوم نماینده ای که مخالف حضور خانوما تو ورزشگاه و خودش تو مجلس نماینده س. مگه این دو مکان هردوش اجتماع نیست، چطور حکم میده که زن بره خونه داری کنه و بعد خودش...
    اگه قانونی هست برای هردو طرف وضع شه ،اینکه قانونگذار خانومه یا آقا رو کاری ندارم.

    + اصلا دوست نداشت این پست تبدیل بشه به پست ضد زن و واقعا ناراحتم که اینقد همه شاکی هستیم از همدیگه.
    سلام خواهری خوبین ؟!
    در مورد پست هیچ نظری ندارم چون عجله ای اومدم بیام بگم :
    پیشاپیش عیدتون مبارک ایشالا عید خوبی در کنار خانواده تون داشته باشین.
    سر سفره افطارتون منو از دعای خیرت بی نصیب نکن.التماس دعا خواهری :))
    ممنون :))
    پاسخ:
    سلام عزیزم، مرسی عید توام مبارک :)

    حتما میگم نظرمو خاتون جان

    به وقتش...

    فعلا تبریک عید رو پیشاپیش از من داشته باش با کلی آرزوی خوب...

    پاسخ:
    عزیزم:*
    مرسی ارزوهای خوبم سهم تو 
    پست عاااالی بود... خط به خطش مستدل و از روی فکر دو سه  نکتۀ عالی هم اشاره کردین که واقعا عوامل اصلی این پایمال موندن حقوق زن در جامعه ی فعلی هستن.

    به نظر منم همونجور که خودتون گفتین و بچه ها تو نظرات گفتن، افکار مسموم و منسوخ یکی از اصلیترین دلایل این مشکله از دید مردونه ش (از دید زنونه ش من تو دعوای داخلی خانمها دخالت نمی کنم ولی متأسفانه انکار نشدنیه! حتی این تعصب و دشمنی زنانه رو در رفتار خواهر و مادر خودم هم میبینم). احترام به زن رو یا یادمون ندادن یا اگه دادن به شیوۀ غلط بوده. از بچگی یاد گرفتیم زن نامحرمه بهش نگاه نکن بهش سلام نکن چون حضرت علی (ع) جواب سلام خانمهای جوان رو نمی دادن از ترس اینکه دلشون به گناه بیفته و راستش من و یک دوستم هم راست راست عین دسته تبر 4 سال تو دانشگاه راه رفتیم و دریغ از یک سلام به یک خانم :)) حتی مورد بوده یه خانومی بنده خدا میخواسته ماشین حساب پسمون بده پشت در کلاس سلام کرده ما جواب سلام نداده ماشین حساب رو گرفتیم رفتیم :)) افکار پوسیدگی ازش میباره در برابر مدرن گرایی امروز... نمی دونم هنوز بالاخره یک سمت حضرت علی هست که من رو حساب حرفش گردنم رو هم حاضرم بدم...ولی نادیده گرفتن نقش زن در اجتماع تا به کی من نمیدونم این یه تناقضه برای من بین تربیت دینیم و نیاز اجتماع امروزم.
    یک مورد دیگه در مورد این احترام رو چند وقت قبل سر کلاس روانشناسی و مبحث آلودگی های ذهنی یاد گرفتم. اینکه تو گوش ما فرو کردن خانمها مقدمن، در یک جمع اگه صندلی کمه خانمها باید بشینن، خانمها ضعیفترن... مربیمون می گفت این احترام نیست به زنها این یک آلودگی ذهنیه. کی گفته زنها رو از موضع ضعف ببینیم تو جامعه و وقتی یک خانم سوار مترو شد و توان ایستادن داشت کی گفته باید مردا براش بلند شن...

    در کل زیاد حرف زدم بیشترش نکنم موافقم که تار و پود این افکار پوسیده کل زندگیمون رو تنیده و حق با شماست سالها طول می کشه بشه ذره ای وضعیت رو بهبود داد.
    و البته اینم بگم حق با شماست باز مردا از هیچ کسی بهتر از یک زن یادگیری ندارن تو زندگیشون :D :D اگه کسی قرار باشه وضعیت رو درست کنه خود خانمها هستن قطعا.
    مرسی بابت این پست خوب.

    +هدر محشــــــــــــــــره
    پاسخ:
    در مورد بحث عقیدتیش چیزی نمیگم ، چون شخصیه و خودتون باید سبک سنگین کنین و تشخیص بدین کجاش درسته. در مورد اینکه حق تقدم با خانوماس و ضعفه اینو من زیاد قبول ندارم ، یه خانوم بخاطر روحیه ش اگه احترامی بهش گذاشته بشه نشونه ی ضعفش نیس ، شاید یجور مهربونیه. اون دیگه یخرده فمنیستی بود!
    ولی خوشحالم شما آقایون دنبال روش درست برخورد با یه خانوم هستین.
    + مرسی از تعریفتون بابت پست و هدر :)
    فراموش کردم. منم مثل دوستان عید دوست داشتنی فطر رو خدمتتون تبریک میگم با بهترین آرزوها برای شما و خانواده تون در سال معنوی پیش رو تا رمضان و سور و سات بعدی :)
    پاسخ:
    مرسی و عید شما هم مبارک :)
  • نیمه سیب سقراطی
  • دقیقا ً خاتون ! دقیقاً !
    حالا این عدم اعتماد به نفس ِ از کجا میاد ؟؟؟
    از اینجا که قرار بقیه چه قضاوتهایی بکنن و چی بشه و اینا ... 
    این قضاوته در مورد خانم ها بیشتره به نظرم .
    پاسخ:
    قضاوت ها ، خط قرمزا و باید نباید هایی که از بچگی تو گوشمون خوندن ، دیده نشدن ها همشون دخیل هستن.
    قبول دارم که زن ها در بهبود شرایطشون موثرترین نقش رو دارن اما نباید هم فراموش کرد که ما داریم تو جهانی مرد سالار زندگی می کنیم و در هر صورت این مردسالاری خودش باید جواب گوی شرایط زن ها هم باشه
    پاسخ:
    آره منم گفتم و میدونم شرایط جامعه رو ، ولی خب خیلی جاها همین شده بهانه که دست رو دست بذاریم