حس هفتم

کوچ

يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۱۲ ب.ظ

کی میگه بهار خوبه ، دوست داشتنیه؟! بجز کسالت و خواب آلودگی که حسی برای من نمیاره البته اینروزا که زمستونیه و بارون میباره و سرده  معلوم نیست چخبره. ظهر یه مستند دیدم در مورد زندگی و مهاجرت گوزن های وحشی ، اینکه زندگیش از یه دشت سرسبز و وسیع شروع میشه و بعد یک مسیر دشوار رو بصورت گله ای مهاجرت میکنن و دوباره برمیگردن به سرزمین اصلیشون. مستند در مورد یه گوزن وحشی مادر و بچه ش بود و اتفاقایی که در طول مسیر براشون میفتاد. توی یه قسمتی نشون داد که از یه رودخونه عبور کردن بعد بچه گوزن که مشغول بازیگوشی بود جا موند از بقیه ، مادر که رفت اونطرف رودخونه دید بچه ش نیست ، برگشت کنار رودخونه و اون سمت رو نگا میکرد و بقول راوی داشت تصمیم میگرفت دوباره برگرده عقب یا نه ، از اونطرف دو تا چیتا ( که فوق العاده زیبا بودن) بچه گوزن رو تنها گیر آوردن و افتادن دنبالش که شکارش کنن ، دوباره مادر رو نشون داد که بالاخره تصمیم گرفت از رودخونه بگذره و بره دنبال بچه ش وقتی رسید دید چیتا ها دنبال بچه ش گذاشتن ، اونم شروع به دویدن کرد و خلاصه بچه شو نجات داد. این صحنه کاملا نشون دهنده ی غریزه بود . غریزه ی مادری، اینکه جونشو به خطر انداخت و برگشت ؛ دیدنش خیلی عجیب بود. یه صحنه ی دیگه رو نشون داد که گله ی گوزن ها و گورخر ها میخواستن از رودخونه عبور کنن که کروکودیل ها کمین کرده بودن و دیواره ی جلوشون 6 متر ارتفاع داشت یعنی باید خیلی سریع عبور میکردن و با تلاش فراوان خودشونو از دیواره بالا میکشیدن ، همه با هم پریدن داخل آب و از سر و کول هم بالا میرفتن که اسیر دندونای کروکودیلای داخل آب نشن و همین که به خشکی میرسیدن بازم از همدیگه بالا میرفتن فقط برای نجات دادن خودشون و چون دیواره مستقیم بود باعث سقوط همدیگه و خودشون میشدن. این صحنه منو یاد خودمون انداخت ، ما آدما که نه برای زنده موندن بلکه برای بدست آوردن بیشتر و بیشتر چقدر همدیگه رو پله کردیم و میکنیم، زیر آب همو میزنیم و خوشحال میشیم نفر قبلی طعمه شد تا ما آسیب نبینیم. 

فرق چندانی تو روش زندگی کردن ما آدما با بقیه موجودات نیست فقط انگار میخوایم بزور به خودمون بقبولونیم که فرق داریم. از هر جهتی نگا میکنم همه مثل هم هستیم حتی شاید بشه گفت حیونا مرزبندیا و خط قرمزای بیشتری نسبت به ما ادما دارن!

+ من هر سری مستند مربوط به حیوانات میبینم از آدم بودنم نا امید میشم :/  البته منو یاد انیمیشن ماداگاسکار انداخت :))))))))



  • خاتون

نظرات  (۱۵)

خیلی هامون شبیه حیووناییم ، خیلی هامون نه ...
پاسخ:
بشر که مدعی تفکر و تعقل و تمدنه نباید خیلی جاها شبیه حیوانات باشه و اگر هم هست نباید منکر بشه
چه مستند جالبی بوده , من عاشق مستندم سی دی چندتا از مستند های بی بی سی رو دارم که عالین و به بخش های مختلف تقسیم میشن صحرا و دریا و غار و ....
منم با بهار زیاد جور نیستم اونقدری که پاییز رو میپرستم , الان فقط خوابم میاد و سر گیجه های بدی دارم و داغم ! وای به حال تابستون ! :)
پاسخ:
مستند دیدن خیلی سرگرمی جالبیه ، هرچیزی که باعث شناخت از دنیای اطراف بشه جالب و مفیده. 
شاید آلرژی داری که هوای بهار اذیتت میکنه؟
اشک اسب رو دیدی؟ وقتی بچه‌اش تلف می‌شه جدی جدی اشک می‌ریزه، حیوون بیچاره...
نتیجه اخلاقی این‌که حتی در زمینه احساسات هم برتری خاصی نداریم :|
پاسخ:
آره حرف اینه که قدرت تکلم و تفکر به اون معنی که میدونیم رو داریم که میشه گفت اکتسابیه.
خب چه اشکالی داره که بعضی رفتارهای مشابه داشته باشیم؟؟؟

پاسخ:
اشکالی نداره ، من حرفم اینه بعضیا اصرار دارن تقدس گرایی کنن در مورد انسان ولی خب اینجور نیست. بیشتر حرفم برمیگرده به رفتارهایی که نوعی رذالت محسوب میشه و اینکه بشر بعنوان یه موجود تحت تاثیر چرخه ی تکامل و تجربه و بصورت اکتسابی از جهاتی متمایز از حیواناته البته در ظاهر . 
مستند خیلی نمی بینم ؛ ولی یه وقتایی موضوع جالب می شه .
 یه مستند در مورد مورچه ها دیدم ؛ جالب بودم اونم .
پاسخ:
خوبه که یه وقتی رو براش بذاریم ، من خودمم اکثرا اتفاقی شده دیدم ولی خب دیگه تا آخرشو میبینم :)))
  • گمـــــــشده :)
  • فک کنم منم باید یه وقتی برای شبکه مستند بزارم. :)
    پاسخ:
    خیلیم خوب ;)
    اونا دوست داشتنی ترن :|
    پاسخ:
    هرچی که هستن مهم اینه خودشونن.
    فک کنم مستند بعدی ای که نگاه کنی به این نتیجه برسی که زمین گرده!
    پاسخ:
    احتمالش خیلی بالاس :)))
    اشرف مخلوقات بودن فقط یه توهمه!
    پاسخ:
    الان که داره عمیقا اشرف بودن خودشو ثابت میکنه !
    من وقتی مستند میبینم خوابم میگیره 
    نمیدونم بخاطر آرامشی که از این برنامه میگیرمه یا بخاطر صدای گوینده (((:


    پاسخ:
    خو پس وقتایی که بیخوابی ببین :)))
    سلام خاتون جان 
    سال نو مبارک عزیزم 
    اینکه ما انسانها از یه جهاتی شبیه حیوانات هستیم درسته اما توی همین شباهت، یه تفاوت بزرگ هست، اگه حیوان درنده خو هست ذاتی و غریزیه اگه برای جون بچه اش تلاش میکنه ذاتی و انتسابیه، اگه حیوانات دیگه رو پله میکنه تا جونشو نجات بده ذاتی و غریزیه، اما انسان چی؟ اگه درنده خو، متجاوز و فرصت طلبه خودش خواسته باشه، نه ذاتش، به نظر من انسان وقتی به دنیا میاد یه موجود خنثاست نه بده نه خوب، خودش تصمیم میگیره که چی باشه، اگه تصمیم گرفت بد باشه این اشرف مخلوقات بودنشو زیر سؤال نمیبره، انسان فرصت آموزش، ترقی و پیشرفت و بهبود شرایط خودشو داره اما آیا به حیوانات هم چنین فرصتی داده شده؟ اگر تونستیم این خصیصه رو از انسان نفی کنیم میتونیم با حیوان هم تراز بدونیم اما آیا میشه انسان را بدون قوه اختیار تصور کرد؟ 
    یک انسان مختار هست خودشو به مشقت بندازه و دارویی رو برای درمان فلان بیماری کشف کنه و انسان دیگه ابزار و ادوات جنگی برای کشتن میلیون ها نفر میسازه، خب ایندو با هم چه فرقی دارند؟ آیا میتونیم هر دوی این ها رو با حیوانات یکی بدونیم؟ آیا غریزه باعث شده این دو چنین راه هایی رو انتخاب کنند؟ 
    پس انصاف نیست همه انسان ها با این همه قابلیت با حیوان هم تراز بشن و اگه گاهی حیوان صفتن خودشون خواستن نه غریزشون... 

    پاسخ:
    سلام سوگند جان ، سال نو توام مبارک :)
    اول بریم سراغ غریزه ، خیلی از رفتارهای انسان و حیوان مشترک و غریزیه که جفتمون میدونیم و جای بحث نیست ، و اما در مورد  اشرف مخلوقات بودنش ، خب مگه نمیگی اختیار داره مگه نمیگی قوه ی تعقل داره و خودش تصمیم میگیره ، اتفاقا با وجود این شرایط و رفتارهایی که ازش سر میزنه خیلی بیشتر موجودیت خودش رو زیر سوال میبره ، اینکه یه موجود که مختاره و از جبر بدور باشه و اینقدر رذالت تو وجودش باشه دلیل کافی هست که اشرف بودنش رو منتفی کنه.
    اشرف بودن انسان بر سایر موجودات به معنای خوب بودن نیست بلکه اینطور که من فهمیدم یعنی به دلیل داشتن عقل و اختیار از سایر موجودات دیگه برتری داره، و از اونا متمایز میشه.  این برتری هم به معنای این نیست که خوب تر از اوناست بلکه به این معناست که امکاناتی بیشتر از سایر موجودات به انسان داده شده، در انسان دو چیز (عقل و اختیار) قرار داده شده که در جهت کمال خودش از اونا استفاده کنه... 
    حالا این انسان از این امکاناتی که داره در جهت کمال استفاده نمیکنه و به جای آراسته شدن به فضایل انسانی، به رذالت رو میاره، این رذالت دلیل بر نُکران برتری بر سایر موجودات (یا همان نفی عقل و اختیار) نیست. چرا که اگر اشرف بودن از انسان نفی بشه یعنی عقل و اختیار از او نفی شده که این هم امکان پذیر نیست. 
    در جایی خوندم که میگفت حتی کمال فرشتگان اختیاری نیست اما انسان اگه به دنبال کمال بره خودش خواسته پس این قدرت اختیار خودش یه امتیازه. پس اشرف بودن رو نباید خوب بودن معنا کرد.
    درضمن آیا همه انسانها بد هستن؟ یعنی ما انسان خوب نداریم؟ اگه بتونیم ثابت کنیم که هیچ انسان خوبی وجود نداره میتونیم بگیم بله انسان حیوان صفته که در این صورت هم اشرف مخلوقات بودن زیر سؤال نمیره چون اختیار داشته که حیوان صفت بشه و قدرت تمییز بد و خوبو داشته.... 
    عزیزم ببخشید خیلی طولانی شد.

    پاسخ:
    ببین سوگند جان اگه اونجور که تو میگی صرف داشتن عقل و اختیار باعث برتری و اشرف بودن انسان باشه بازم برای من تا زمانی که در جهت تعالی ازش استفاده نکنه ، بی ارزشه و بنظرم جزو پست ترین موجوداته. چون با وجود داشتن این ویژگی ها داره در مسیر سقوط جلو میره. اتفاقا هیچ حَرجی بر حیوانات نیست چون به دلیل عدم اختیار دارن مطابق غریزشون عمل میکنن. همونطور که تو میگی بد بودن انسان ها هیچ خللی در اشرف بودنش نداره ، پس اینجور میشه که خوب بودن عده ای از آدما دلیل اثیات اشرف بودن این موجود نیست. 
    در مورد اختیار هم باید بگم من انسان رو مختار کامل نمیبینم و بیشتر رذالت های بشر وقتی نمود پیدا کرده که برعکس اون اختیار نسبی رو بهش دادن! در کل من حفم اینه که انسان میتونه هم پست و رذیل باشه و هم نسبتا فرشته گونه با اینا مشکلی ندارم اما اشرف بونش رو نمیتونم بپذیرم. 
    مستند باشه یا سریال یا اخبار شبانگاهی ! این روزا هرچی میبینیم از خودمون و نسل آدم ناامید میشیم:)) 

    پاسخ:
    بشر رو به زواله ، از نظر اخلاقی اسفناکه وضعش
    شبیه نظریه داروین ..
    بزرگ ترین فرق ما شاید همین قدرت انتخاب باشه ...اما به هرحال شباهت هایی هست نمیشه انکار کرد ...
    انسان حیوان ناطق است :)
    پاسخ:
    شباهات ها دارن غلبه میکنن بر اون اختیاره و تفاوته 
    به درستی بهمون میگن حیوان ناطق.
    تنها برتریمون همین ناطق بودنه است.
    در مابقی زمینه ها خیلی عقبیم! حتی انسانیت!
    پاسخ:
    خیلی جای تاسف داره که با وجود داشتن برتری عقبیم!